Valborg

Idag är det valborgsmässoafton kanske den roligaste tiden när man var ett barn. Tror det slog både födelsedagen och julafton. För när en annan var barn så fick man ju smällare!! Det var ju busafton för oss barn på gatan. Jag minns att de "stora" grabbarna smällde smällare i brevlådor. Jag var för feg så jag smällde dom i vår egen brevlåda. Tror det fortfarande finns rester kvar i brevlådan från mina bustreck. Anledningen till att skräpet aldrig blev upp plockat är för att tidningen fick en liten krut doft. Man fick en liten mer live känsla när man läste om krigen i mellanöstern på det viset. Sen var det alltid standard att vi firade valborg nere i wifstavarvs båthamn. Så då gick vi grabbar på det blåa SCA röret hela vägen bort och kastede smällare efter vägen. Tummarna var svedda efter tändaren. På slutet så tände man tändaren med pekfingret.


Sen blev man ju fjorton. Då skulle det firas på ett helt annat sätt. Då var det gravkullarna i Granlo man skulle till eller till tallnäs mellan husen. Ett år har jag för mig det var husfest hos Jonas. Kanske än idag den bästa fest jag varit på. Man kom hem på nätterna lerig till knäna och halvt packad.. Det var bara att gå på tå och hålla sig till vänster i trappan så den inte lät när man gick i den. Då klarade man sig. (oftast)

På senare år har det blivit att man åkt till Åre och firat valborg. Slalom på dagarna och krogen på kvällarna. Otroligt bra kombination. Men det har också dött ut, dom flesta jobbar och har ingen lust att ta ut semsterdagar för en blöt helg i Åre. Jo så måste det vara....

Ikväll då? Hur firar man ikväll? Helt ärligt så har jag inte bestämt mig än. Är bjuden på fest men är väldigt skeptisk till om jag ska gå. Vi får vell se vad grupptrycket säger om några timmar när telefon har börjat gått varm.

Ha en trevlig kväll ni läsare. Glöm inte att söva hunden!

image30

PS: Valborgsmässoafton, sista april eller vardagligt valborg, finlandssvenska vappen, är en årlig högtid som firas i Estland, Finland, Lettland, Sverige, Tjeckien och Tyskland den 30 april eller 1 maj . Traditionen grundar sig på den Heliga Valborgs kult, mot häxtro och onda andar, som uppstod speciellt efter hennes död 779.

Kommentarer
Postat av: Log

Åh tack för informationen, va trevligt att du ger en förklaring till vad valborg är. Fortsätt så!
Och husfesten hos Jonas var på sista april, den glömmer man aldrig!

Postad 2008-04-30 kl 17:46:01
URL: http://loglady.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback